Personal

Personal: Canadees avontuur – Montreal + Vlog

montreal-81Afgelopen zomer verbleven ik en mijn vriend gedurende 17 dagen in enkele van de belangrijkste steden van de Canadese westkust. De eerst stad die op de planning stond, was Montréal. Dit is na Toronto de op een na grootste stad van Canada en tevens de hoofdstad van de Franstalige provincie Quèbec. We hadden zeven dagen om deze moderne stad te ontdekken.

We verbleven vrijwel middenin het centrum van de oude stad in aan de rivier van de Saint Lawrence in het Auberge Bishop Hostel [1447 rue bishop, H3G 2E9 Montréal, Canada] . Hier hadden we een stapelbed voor onszelf in een kamer waar 10 reizigers konden verblijven. We ontdekten al snel dat we een van de weinige waren die zo’n lange tijd verbleven terwijl de meeste het na drie dagen voor gezien hielden. Het hostel had een ontbijt inbegrepen wat standaard bestond uit zacht vierkant toastbrood met de belegkeuzes pindakaas en jam. Zeven dagen ’s ochtends overleven op niet vullend Pb&J sandwiches viel na de tweede dag al niet meer mee. Op zich was het een erg goed hostel met comfort, geweldige ligging, schone faciliteiten en een hulpvaardige service, maar dat ontbijt mocht meer variatie hebben.

montreal-202montreal-4montreal-73montreal-6montreal-8montreal-15

In Montréal wandelden we haast altijd langs de Notre dame basilique waar we op zondag zelfs een service bijwoonde zodat we de binnenkant van de kerk gratis konden bezichtigen, die geheel een uurlang (of was het langer?) in het Frans werd bezorgd. Vriendlief kan vloeiend Frans maar ik reageerde tijdens de service net zoals tijdens mijn Franse schoollessen door in slaap te sukkelen. Die schaamte werd mij bespaard doordat ze in de Canadese kerk om de tien minuten rechtstaan en zingen. De binnenkant van de kerk is indrukwekkend en het koor kon er ook zeker wat van. Waar we ook vaak kwamen, was in Chinatown omdat ’s avonds daar eten goedkoper uitviel als elders. Er heerste er altijd een gezellig sfeertje en was er nooit verlaten. Die paar straten aan Chinatown bevatten vooral kleine prullaria winkels en restaurants.

montreal-74montreal-75

De eerstvolgende dag trokken we er meteen vroeg op uit om een van de toeristische plekken te bezoeken. Dit was een terrein buiten de stad gelegen waar een aantal attracties waaronder het Olympisch stadion en de Montreal Tower bij elkaar stonden. Met een combi-ticket konden we de prachtige en grootse Botanical Garden bekijken en de  Biodôme waar exotische dieren los rondliepen . We waren nog van plan om de beroemde markten van Montréal te bezichtigen: Maissonneuve market en Lachine market maar deze lagen wel heel ver buiten de stad.

montreal-92montreal-93montreal-146montreal-151montreal-156

De dag erop trokken we er weer vroeg op uit om het meeste uit het daglicht te halen. Ditmaal wandelden we de andere richting uit om het hooggelegen Mont Royal te bewandelen. Dit is een uitzichtplek vanaf waar je uitzicht op de stad hebt aan het uiteinde van een park/bos. Erin ligt het St. Joseph’s Oratory of Mount Royal en ernaast het stille Mount Royal Cemetery. De klim naar het park vereist wel wat energie, ookal liepen fitte 70-jarigen ons voorbij, liepen wij te zuchten en steunen maar het uitzicht is geweldig. Het weer was dan ook perfect waardoor je nog sterker dat euforie moment kreeg eenmaal je de top had bereikt. Een simpele wandeling door het bos was ook zeer rustgevend, je zou haast vergeten dat je niet ver buiten de drukke stad bent.

montreal-200montreal-158

De resterende dagen liepen we veelal van hot naar her maar deden we het iets rustiger aan.  Zo gingen we winkelen in de binnenstad en Underground Pedestrian Network, aten we een zelfgemaakt broodje op Place des arts en bezichtigden we het financiële district, kwamen we langs McGill University en de grote studentenbuurt, proefden we voor het eerst poutine van het beroemde La Banquise in Parq La Fontaine. Vier dagen lang was er ook een Food Festival aan de kade, op een steenworp van het hostel waar we uiteraard gebruik van hebben gemaakt: sfeer, gratis wifi en de lokale als zowel internationale bevolking observeren die naar het festival kwamen.

Op een heldere dag liepen we rond op Île Notre-Dame en Île Sainte-Hélène in het Parc Jean-Drapeau. Hier vonden we beiden eigenlijk minder aan als we hadden gedacht. Het was er enorm toeristisch maar eigenlijk weinig te doen voor de doorsnee wandelaar. Het was er niet uitzonderlijk mooi of comfortabel.

De dag voor vertrek wandelden we rond Montréal samen met een enthousiaste gids van Free Old Montreal Tours. Merendeels van de plekken hadden we ondertussen al bezocht, maar de bijhorende uitleg die je kreeg was interessant en zo leerden we toch weer iets bij.

montreal-164

Klik hier als je de video niet kunt bekijken

In deze vlog: Vlucht naar Canada, struinen in de Botanische tuin en de Biodome, eten en meer eten, Chinatown by night
Disclaimer: Geen professionele camerafilmers, met zekerheid kans op schokken.