Personal

Personal: Citytrip Italy – Venice

Venice San Marco (4)
Eén keer Italië bezoeken in een zomervakantie is niet voldoende! Na mijn bezoek aan Rome met mijn vriend helemaal in het begin van de vakantie, vertrok ik ditmaal met een vriendin naar Venetië voor twee-en een halve dag.

In de namiddag steeg het Ryanair vliegtuig op vanaf Zaventem om een een uur en veertig minuten later weer te landen in Treviso Airport. Hiervandaan kun je aan 22 euro een retour busticket van ATVO kopen naar het stadscentrum van Venetië. Door meteen een retour te kopen, ben je twee euro goedkoper uit als twee enkele tickets (alle beetjes helpen, dat is weer geld voor een ijsje erbij), dit is best prijzig voor de afgelegde afstand maar Ryanair en Wizzair weten welke monopoliepositie ze hebben in Treviso.

Venice (1)

Eenmaal ’s avonds aangekomen aan het busstation van Venetië was het even oriënteren en zoeken om ons doel te bereiken, dit was een voorteken voor de rest van de citytrip. Venetië is een heuse wir war van kleine straten, doodlopende gangen, onlogische bochten en bruggen in alle formaten! Zelfs met twee stadskaarten liepen we gemakkelijk nog een halfuur verkeerd vooraleer door te hebben dat we de foute richting uit waren gegaan. Gelukkig waren we met twee want alleen verloren lopen in een onbekende stad kan zeer stresserend zijn.
Trouwens, het leek ons moeilijk voor de plaatselijke oude bevolking om zich te verplaatsen in deze stad want zeer rolstoelvriendelijk of dergelijke is het zeker niet met al die trappen.

Het hostel “Ostello Domus Civica” leek op een omgebouwd, oud studentenhuis. Hier hadden we een tweepersoonskamer met aparte stapelbedden en gedeelde badkamer. Van de drie hostel-ervaringen die ik heb tot nu toe was deze het minst comfortabel. De kamerinrichting was zuinig met piepende hoogslaper, mijn matras was flinterdun en goed gebruikt, de staande ventilator zat vol met stof en doordat de twee badkamers per vloer zowel wc als douche inhielden, was de vloer hiervan vaak doorweekt. De voordelen aan het verblijf waren dan weer de ideale en veilige ligging niet ver van alle toplocaties en nuttige handelszaken als bakker en eettentjes. Ook het hebben van een persoonlijke wastafel in de kamer, de wifi werkte goed, vriendelijk personeel en het terras met uitzicht. Wat me wel opviel was dat je tussen bepaalde uren het hostel kunt verlaten, namelijk tussen 7 en half een en dat je bij het verlaten van het hostel de kamersleutel moet afgeven. Heeft dit te maken met de vele diefstallen waar Venetië een reputatie voor heeft of de onvoorzichtigheid ermee van de gasten?

Alles bij elkaar zou ik het hostel niet nogmaals boeken, het was dan ook louter een plek om te kunnen overnachten. En goedkoper als €30 per persoon/per nacht (exclusief €2 aan toeristenbelasting per dag) ga je in Venetië niet snel terugvinden.

Venice (8)Venice (9)Venice (11)Venice (3)Venice (12)Venice (16)Venice (13)

Alvorens vertrek hadden mijn vriendin en ik samen een lijst met gewilde bestemmingen opgesteld en zo een route uitgestippeld op een kaart van Venetië. Echt een aanrader om dit op voorhand te regelen. De tweede dag was meteen de dag waarop al het wandelen zou plaatsvinden. In Venetië zelf is er geen wegverkeer! Je kunt je er verplaatsen te voet of per boot, maar de stad is zodanig klein dat wandelen een goedkope en redelijke optie is. Deze verplaatsingsmogelijkheden leek ons erg onhandig voor handelaren, want als ze zich niet naast een waterweg bevonden, moesten ze hun goederen op simpele karren vervoeren (met andere woorden zelf duwen). Het weer werkte in ieder geval mee! Met een aangenaam zomerse temperatuur van 26°C en af en toe een verkoelend briesje was het zeer goed uit te houden in  de stad, een groot verschil met Rome in de zomer!

Op zich is Venetië in een dag te bezichtigen vermits je de bestemmingen kunt terugvinden en dat was nogal een heikelpunt. Constant liepen we de hele andere kant uit dan we moesten, maar uiteindelijk kwamen we er wel. De helft van de tijd werd besteed aan fout lopen hoewel je daarmee ook op plekken komt die je initieel niet zou bezoeken.
We waren op zoek naar het San Polo plein maar kwamen terecht veel noordelijker terecht en staken daar het water over door de Ponte dell’ Accademia hoewel we ervan overtuigd waren dat dit de Rialto brug was. Toen we eindelijk doorkregen waar we uithingen, gooiden we het plan om en volgden we de bordjes naar het San Marco plein. Richtingsaanwijzingen zijn niet bepaald constant aanwezig in Venetië of geheel duidelijk dus na weer wat ‘sightseeing’ waren we extra opgelucht om het Piazza San Marco en Palazzo Ducale te kunnen zien.

Venice San Marco (2)Venice San Marco (3)Venice San Marco

Na het indrukwekkende en nog rustige plein in de ochtenduren te hebben aanschouwd (trouwens een heuse tip om de toplocaties in de vroege uurtjes te bezoeken), wat we beiden een van de hoogtepunten van de dag vonden, vertrokken we naar Punta della Dogana. Dit meest zuidelijk gelegen eilandpunt heeft een geweldig panorama zicht op Venetië langs de Canal Grande, ons tweede hoogtepunt van de dag. Daarna bezochten we alle andere plekken van onze route, namelijk San Polo plein (eindelijk), Corte del Duca Sforza, Santa Maria Formosa, Campiello del Remer, Campo della Maddellena, het overdrukke en in onze ogen niet veel mooiere Ponte di Rialto. Lunchen deden we bij Orange op Campo San Margherita, waar meerdere cafe’s zijn gelegen en tevens ook een Punto Simply Supermercato en dineren aan een schappelijke prijs deden we ergens in Dorsuduro.

Venice Selfie

Venetië is een stad geschikt voor een daguitstap. Je kunt elke kant van het eiland bekijken en langs de zuidkant grotendeels in een stuk. Het is rijk aan architectuur en fantastische uitzichtpunten. Venetië wordt vaak gelinkt aan onaangename geurtjes en mensendrukte, hoewel we deze eerste enorm vonden meevallen. Qua toeristen drukte valt het mee vermits je de volle dag benut en niet op piekmomenten naar de toplocaties gaat. Het zit vol met toeristische winkels. De restaurantprijzen liggen iets hoger maar je kunt zeker aan een redelijke prijs een maaltijd vinden. De sfeer die er heerst is niet heel open maar ook niet opvallend negatief.

Advertenties

2 gedachten over “Personal: Citytrip Italy – Venice

1. Prachtige foto’s! Voor mijn gevoel ga je haast een stukje terug de tijd in (op een positieve manier) met al die prachtige historische gebouwen. Ik wil nu ook naar Venetië haha.. (staat trouwens sowieso al een tijdje op mijn to-go list) Ik hoor vaak dat Venetië minder mooi is dan Rome. Wat vind jij?

1. Hmm had het er inderdaad nog over met vriendin: Rome versus Venetië. Persoonlijk vind ik Rome meer hebben, deze stad biedt meer en grote toeristische bezienswaardigheden naast de shoppingmogelijkheden (belangrijk punt😉). Aan de andere kant is Venetië gematigd maar overal mooi en een autovrije stad heeft zeker iets! Plus ik ben een liefhebber van wateruitzichten en die heeft Venetië genoeg. De shopper en sensatiewaarnemer verkiest Rome maar Venetië heeft zeker zijn charmes 😃