Personal

Personal: Journal Australia – Sydney (Day 24 – 29)

Keywords: Sydney\\Kirribilli\\Opera House\\Harbour Bridge\\Bondi Beach\\Lunapark

Sydney (21)

Sydney (18)

Sydney (6)

Sydney (55)

Wat een dilemma. Het kiezen naar de mooiste en leukste foto’s van Sydney is erg moeilijk. Van de 60 die ik heb genomen laat ik er een tiental zien. De eerste plek die in je opkomt als je aan Australië denkt, is hoogstwaarschijnlijk Sydney. Vaak wordt het verward als hoofdstad, terwijl dit eigenlijk Canberra is. In ieder geval staat Sydney bekend om zijn Opera huis en Harbour Bridge. Het was de laatste stad die ik bezocht op mijn vakantie.

Vanuit Brisbane nam ik het vliegtuig naar Sydney. Op zich is het een korte vlucht, maar omdat het een middagvlucht was en er daarna een trein moest genomen worden om Sydney centrum te bereiken, was ik de eerste dag al grotendeels kwijt. Het hotel waar ik verbleef was The Great Southern Hotel: een prima hotel. Die avond at ik in het nabijgelegen China Town bij Kung-Fu Ramen en erna dwaalde ik rond in Daiso: een winkel waar je goedkope Aziatische producten kan kopen.

De volgende dag nam ik de gratis rondbus om Ferry Wharves te bereiken. Vanaf deze plek heb je een goed zicht op The Harbour Bridge en The Opera House. De haven is een zeer drukbezochte plek: het is buiten een aanmeringsplaats voor ferries ook een belangrijk treinstation en knooppunt voor bussen.
The Opera House zie vaak terugkomen in films, maar in realiteit is het nog indrukwekkender en verrassend schoon. Zeker als je bedenkt dat het er wemelt van de zeemeeuwen en het aan zout water ligt, deze zeemeeuwen waren trouwens specifiek agressief. Ze pikken het eten letterlijk uit je hand (spreek uit ervaring). Aangrenzend aan het gebouw is de Royal Botanische tuin waar ik een aantal uur door wandelde. Opvallend ook hoe sportief bewoners van Sydney zijn: volgens mij was ongeveer elke inwoner die dag aan het joggen. ’s Avonds at ik op de Food Plaza van Paddy’s Market bij Eastern Experience, ze maken er zeer leuke aubergines!

Het was een zeer regenachige dag. Om de plensbuien te ontwijken, ging ik naar het Strand Shopping Mall: een chique gallerij met kostelijke winkeltjes die een vintage vibe uitstralen. Erna liep ik nog door het Queen Victorie Building, die eveneens een knap interieur heeft. Toen het eenmaal donker was, keerde ik terug naar de haven om alles bij lamplichten te kunnen zien.

Aangezien het slechte weer bleef hangen tot de volgende dag spendeerde ik het grote deel ervan in het moderne Broadway Shopping Mall. Hierna maakte ik een een wandeling doorheen Victoria Park wat eindigde op Central the Living Mall (waar waarschijnlijk de grootste Daiso van Sydney huist). Daarna stond ik voor een dichte Chinese Garden of Friendship. De buitenkant zag er wel mooi uit, maar vreemd genoeg moest je er ook voor betalen wat niet vaak het geval is voor Chinese tuinen.

Eindelijk weer een zonnetje. Je kunt gratis de brug bewandelen op straatniveau, maar je kunt tegen betaling ook bovenop de brug lopen. Dat laatst deed ik niet, aangezien het er hartstikke eng uitzag. Vanaf straatniveau zie je regelmatig groepen toeristen naar boven klauteren.
Eenmaal aan de andere kant van het water in Kirribilli liep ik langs het huis van de Prime minister en doorheen het Lunapark. Het Lunapark vond ik er al vrolijk uitzien vanaf de overkant en tussen de attracties is net zo kleurrijk. Het Lunapark heeft een heel hoog Coney Island gehalte en de sfeer is zeer vrolijk. Hoewel ik op geen enkele attractie ben geweest, vanwege de prijs en mijn onwilligheid om op dergelijke gammele toestellen te gaan, heb ik er wel een enorme suikerspin gegeten. Deze suikerspin was echt geen grap – grootste suikerspin ooit! Het was zelfs groter dan mijn hoofd! Je kunt je wel voorstellen dat ik er een heuse sugar rush van kreeg (en dat na het delen met mijn drie familieleden). De terugtocht maakte ik per ferry.

De voorlaatste dag was gevuld met een uitstap naar Bondi Beach. Het beroemde strand waar ongeveer elke Australische serie afspeelt: Bondi Vet, Bondi Rescue, Bondi Ink Tattoo…
Het was een zeer winderige dag, waardoor de golven hoog opsloegen. Slimme mensen houden hun afstand van de kustlijn als onvoorspelbare golven zich voortdoen, maar zo avontuurlijk als ik ben – om het samen te vatten: ik werd verrast door een gigantisch golf, werd erdoor overspoeld en bracht de rest van dag nat en koud door.
Toch maakte ik nog de wandeling van Bondi naar Bronte. Op mijn route kwam ik langs het buitenzwembad van Bondi. Het wordt gevuld met water van opslaande golven. Het idee vind ik erg gaaf en het water was zeer schoon. Die avond at ik dichtbij, aangezien ik al uitgeput en onderkoeld was. In de pub van het hotel probeerde ik nacho’s met salsa en guacamole en het was echt lekker.

Net voor de terugvlucht maakte ik een laatste korte wandeling. Deze bracht mij naar The Wharf, The Rocks, Hill Park en Sydney’s Dance/Theatre Company. Ik ben ervan overtuigd dat de serie Dance Academy op die laatste plek enkele scenes heeft ingeblikt – super stoer!

Klik hier als je de video niet kunt bekijken

Advertenties

4 gedachten over “Personal: Journal Australia – Sydney (Day 24 – 29)